Om Lo

Här finns det som andra skrivit om mig. Priser och recensionutdrag.

Pressröster

Spridda pressröster om olika verk av Lo Kauppi som dramatiker, regissör och författare.

”Lo Kauppi lyckas skapa den där svindeln så att man till sist står på sin egen lilla bit fasta mark och inser att tätt intill finns avgrunden.” – Svd 2020

”I publikkontakt är hon (Lo Kauppi) i klass med den förste mästaren på Brunnsgatan Fyra Allan Edwall” Svd 2019

”Lo Kauppi är en underbar Shen Te, med ett ansikte som ligger öppet för insyn och ger utslag i varje mikrosekund.” DN 2012

”Lo Kauppi har en enorm energi och utstrålning. Under humorn ilar smärtan men också en kraftfylld styrka.” SVD 2004

“Det är en uppsättning som är så fantastiskt bra att den förtjänar politiska svar och reaktioner.” Västerbottens Folkblad 2010

”Pjäs blev bok. Efter ökenvandring och tvångsvård framstår det som ett smärre underverk att Lo Kauppi blivit dramatiker, skådespelare och nu författare” SVD 2007

“utsökt skådespeleri… på en stadig grund av brinnande vrede.” DN 2010

“rollprestationerna är mycket starka… Det absurda i hur systemet fungerar bjuder också på mycket svart humor.” Hallandsposten 2011

“…ett ensemblestycke med ett förbluffande konstnärligt djup.” Västerbottens-Kuriren 2010

”Kauppi är fräck, rå och sanslöst rolig.” Sydsvenskan 2009

“Ja, Lo Kauppi imponerar verkligen…” Dalademokraten 2010

”Lo Kauppi skakar om och berör – hon visar att man kan börja om, förstå sig själv och omvandla ett rastlöst utanförskap till en koncentrerad svet- slåga.” SVD 2004

”Här öppnar sig fängelsemurarna i ’Bergsprängardöttrar’ och visar i vidvinkel hela vårt samhälle, dess tilltagande avhumanisering” DN 2010

”Scenografin är en lika stark motspelare till kvinnorna som de är till varandra, en mångtydig mur.” Aamulehti 2011

”Skådespelarna är övertygande. Deras naturalistiska framförande och de stiliga visualiseringarna med alla eleganta ljus och projiceringar skapar en lyckad spänning mellan form och innehåll, en spänning som tilltar nästan obemärkt. Och det är mycket svårt att se detta innehåll utan att bli berörd.” Helsingin Sanomat 2011

”Kauppis egen text är stark men också försedd med en humor som tar udden av det värsta i denna flod av sprit, knark, svett, tårar och dynamit. Lo Kauppi gör alldeles rätt när hon betonar det absurda och karikerar” SVD 2004

”Bergsprängardöttrar är teater som går rakt in, i mage och hjärta och hela samhällskroppen.” SVD 2010

Priser & utmärkelser

Jan Fridegårdspriset till Lo Kauppi 2010

Jan Fridegårdspriset delas ut vartannat år. Prissumman är 100 000 och har tilldelats Roy Andersson, Marit Paulsen och Elsie Johansson. Den som inom det nordiska språkområdet ger stöd och hopp åt människor som inte själva kan göra sig tillräckligt hörda kan bli pristagare. Förutom för skönlitterärt arbete kan priset också tilldelas den som berättar genom film eller teater för ökat människovärde och förbättrad livsmiljö.

2010 går Jan Fridegårdspris till Lo Kauppi med motiveringen: ”för ett konstnärsskap som förmår synliggöra samhällsstrukturer utan att göra avkall på en personlig och fysisk närvaro. Genom sin relation till språket, det socialaperspektivet och intresset för de ickeröststarka länkas hon till den svenska berättartradition som Jan Fridegård varit med om att grundlägga”.

Riksteaterns stipendium går till Lo Kauppi 2004

Fakta om Riksteaterns årliga stipendium. Riksteaterns medlemmar och personal i hela Sverige nominerar. Stipendiekommitténs medlemmar byts ut varje år och består av både ideella och anställda inom Riksteatern. Stipendiaterna belönas med 10 000 kronor, Björn Fallströms statyett huvudentré och ett diplom.

Med ett fantastiskt mod, en styrka och envishet, har hon skakat om såväl våra själar som den offentliga debatten. Självutlämnadnde men allmängiltigt. Personligt, politiskt och kraftfullt. I en enastående skådespelarprestation har hon blottlagt förtryckande strukturer och i samma andetag ingjutit hopp och medkänsla. En briljant balansakt på den tunna linje där tragik och humor möts, precis där det gör som ondast men ändå blir mest gripbart. Riksteaterns stipendium går till Lo Kauppi.

2010 års Stipendium ur HELENA BERINGS MINNESFOND tilldelas Lo Kauppi

Den 18 augusti 2004 mördades psykologen Helena Bering. Hon föll själv offer för det brutala våld hon i hela sitt liv arbetade med att bekämpa. Helena Berings Minnesfond har bildats för att fortsätta hennes kamp för utsatta människor och mot våld. Fonden har i uppdrag att varje år dela ut ett stipendium till en person eller grupp som gjort en konkret insats för att förebygga våld och mänskligt lidande. Fonden är partipolitiskt och
religiöst obunden.

2010 delar Helena Minnesfond ut sitt stipendium för sjätte gången.
Det första stipendiet tilldelades Yvonne Öhlin Lagerstedt år 2005 för hennes arbete med barn till fängelsedömda. 2006 års stipendium tilldelades Anja Emsheimer och Oraib Qamhawi för deras arbete med att öka förståelsen mellan judiska och palestinska ungdomar.
2007 års stipendium tilldelades Mats Tevérus, Rosa Gonzalez och Christian Sjöö vid Vibyskolan
i Sollentuna för deras framgångsrika arbete mot mobbning. 2008 års stipendium tilldelades Hans Levander grundare av Life-Link Friendship Schools-Programme. 2009 ås stipendium tilldelades Mikaela Hagan, Rädda Barnen för hennes arbete med ensamkommande flyktingbarn.

2010 års Stipendium ur HELENA BERINGS MINNESFOND tilldelas Lo Kauppi för att hon i sin pjäs Bergsprängardöttrar med smärta, autenticitet och livsgnistrande vrede och humor lyfter fram kvinnliga fångars erfarenheter och åskådliggör behovet av en professionell och medkännande kriminalvård.

Stipendiet, som är på 15 000 kronor, delas ut vid ett seminarium med temat ”Från ont till gott – om betydelsen av psykoterapi” på ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm, söndagen den 21 november kl.13.00

Lo Kauppi är skådespelare, regissör, dramatiker och författare.
2003 gick hon ut Teaterhögskolan och fick året därpå sitt genombrott med den självbiografiska pjäsen ”Bergsprängardottern som exploderade” som bygger på hennes egna erfarenheter som arg, självdestruktiv och socialt utsatt tonåring.

Pjäsen är också en svidande uppgörelse med den ungdomsvård, i form av den så kallade Hasselapedagogiken, som Lo och många andra ungdomar utsatts för.

‐Vi fick inte prata om vad vi varit med om. Då blev man tillsagd att man spelade tuff och att det inte var synd om en. Vårdarna var outbildade, hittade på egna hemsnickrade sociala trafikregler och behandlade oss som fiender, berättar Lo Kauppi.

Men Lo Kauppi lät sig inte kuvas. Genom studier på Komvux, där hon behandlades med respekt, och stöd i form av bland annat psykoterapi kunde hon lämna sitt destruktiva leverne bakom sig och återerövra sitt liv.

‐Jag är jättetacksam över hjälpen jag fick men jag har gått många omvägar som hade kunnat undvikas om jag hade fått professionell hjälp tidigare.

”Bergsprängardottern som exploderade” spelades 98 gånger på teatrar och fängelser runt om i Sverige och har också filmatiserats och visats i SVT. Pjäsen blev också utgångspunkt för Lo Kauppis nästa projekt ”Bergsprängardöttrar” som hade premiär i våras. Bergsprängardöttrar handlar om fyra kvinnliga fångar, Rosanna, Angelika, Helena och Mia och deras fångvårdare och bygger på Lo Kauppis samtal med fängelsedömda kvinnor på Hinsebergs och Ystads anstalter. Pjäsen skildrar den regelstyrda och hårt kontrollerade tillvaron i fängelset där ett absurt säkerhetstänkande prioriteras framför vård och behandling. Pjäsens kvinnor delar Lo Kauppis egna erfarenheter men till skillnad från henne fick de aldrig den hjälp som de skulle ha behövt för att kunna bryta sina destruktiva beteenden. Den hjälpen förvägras dem även i fängelset vilket Lo Kauppi, som både har skrivit manus och regisserat pjäsen, visar på ett hjärtskärande sätt.

‐Många har barn, tidigare yrken och de flesta vill ha vård för att komma ur ett destruktivt beteende. Kriminalvården i Sverige måste dra i hand (nöd?)bromsen och byta riktning. Bort från straff och elstängsel mot beprövad vård och behandlingsplaner. Annars handlar vi inte bara inhumant utan vi skapar ett våldsamt samhälle för oss alla, säger Lo Kauppi.

Helena Bering arbetade som psykolog på Österåkersanstalten mellan 1994-2004 Hon var djupt engagerad i sitt arbete och stred för att Kriminalvården skulle satsa mer på kvalificerad psykologisk behandling för de intagna eftersom hon var övertygad om att det var det bästa sättet att förebygga fortsatt kriminalitet och våld på.

Det är därför med stor glädje Helena Berings Minnesfond delar ut 2010 års stipendium till Lo Kauppi för att hon med glödande engagemang gestaltar behovet av kvalificerad vård och behandling för de mest utsatta, både innanför och utanför murarna. En sant våldsförebyggande insats helt i Helenas anda.

 VILDROSPRISET 2010 tilldelas LO KAUPPI

Lo Kauppi har av vår enhälliga Akademi utsetts till Vildrospristagare för år 2010. Lo Kauppi uppfyller med råge de krav som stipuleras: hon gör sådant som ingen annan gör, som är av avgörande betydelse för människornas framtid. Sådana var kriterierna för tidigare pristagare Noam Chomsky, Maria-Pia Boëthius, Johan Ehrenberg, Pelle Lindström, Magnus Bäckström… mfl,

Liksom allt som har med vildros att göra, handlar det om uttryck, om vår rätt och förmåga att öppet behandla, formulera, gestalta erfarenheter som är av avgörande betydelse för våra liv, men som hindras av olika slags tabu.

Lo Kauppi har inom teatern och litteraturen lyckats bryta ny (urgammal) mark som få vågat göra i dagens räddhågade uttrycksvärld. Bergsprängardottern som exploderade, är ett sjudande dokument över en utsatt och ursinnig, ja livsfarlig uppväxt, gjord med en hunger, humor och hudlöshet som spränger boksidorna.

Med samma material som grund, en unik kringresande soloteater, där hon bokstavligen med sitt liv som insats gestaltar detta tillstånd med en oerhörd publikkontakt och fantasi. Denna föreställning plöjer ny mark i vår försiktiga estradkultur, också genom att kombinera självutgivelse med en stark dos av samhällskritik, något mycket sällsynt.

Lo Kauppis ambitioner har också drivit henne in på scenskolan, en svårflirtad arena, som också givit henne tillträde till stora roller och scener, Dramaten och Lars Norén – under bibehållande av sin upprorskraft och verklighetsbild. Få har klarat detta i hierarkierna som härskar, och deras gränssättningar.

Men sologycklaren Lo Kauppi återkommer, igen i ett nytt område som näranog totalt försummats i landet : Politisk satir. Den världsunika svenska bristen i detta ämne slår hon sangviniskt ihjäl med sin riksteaterturné Undercover, där hon gestaltar sin wallrafundersökning av den världsomspännande hemliga sekten GSO, Global Sexist Organization. Med höjdarnamns nämnande dokumenterar hon förekomsten av något som alla vet men inte vågar tala om – den underbara sexistiska sekt som styr världen, från Vatikanen till Rosenbad.

Satiren är mångskiktad, glad, ursinnig, ovårdad, dräpande och skarp, öppen mot publiken som blir medaktörer. Ett strålande generöst och lyckat försök att gottgöra vår totala underlåtenhet på dessa
områden.

Från detta till en hel föreställning skriven och regisserad av Lo Kauppi, om ett annat förbjudet område, ett vidöppet sår mitt i den svenska förträffligheten – som med ens tvingar hårt selektiva media att se och bekänna, föra ut två gömda verkligheter – kriminalvården och kvinnors behandling.

Pjäsen heter Bergsprängardöttrar och grundar sig på djupgående samtal med interner på ” kvinnofängelset” Hinseberg och i Ystad. De framförs av en kvartett starka skådespelerskor som med Kauppis regi funnit ett eget, rakt språk för detta. Spelet åtföljs av samtal med Lo Kauppi och publiken.

Stora ljudbokspriset för inläsningen av Helen Stommel Olssons ”Gangsterprinsessan” 2017 Storytel

Stora ljudbokspriset för inläsningen av Karin Smirnoffs ”Vi for upp med mor” 2020 Storytel

Stora ljudbokspriset för inläsningen av Karin Smirnoffs ”Sen for jag hem” 2021 Storytel